Nyelvalelke-blog

A menüírás pszichológiája – Avagy amire először figyel a vendég

Képzeld el a pillanatot: a vendég leül, kezébe veszi az étlapot, aztán néhány másodperc alatt talán el is dönti, mit fog rendelni. De mit lát meg először? És vajon miért? Figyelj csak, ugyanis ennek köze van a pszichológiához...

 

A szem mozgása: arany háromszög a menülapon

A gasztromarketing tabutámái: mit ne írj le az éttermedről?

A gasztroszövegírás több, mint puszta posztolgatás, nagy felelősség is. Egy jól megírt szöveg nemcsak vonzza a vendégeket, hanem hosszú távon védi az étterem vagy a márka hírnevét. Éppen ezért nagyon fontos tisztában lenni azzal, hogy milyen témák és megfogalmazások számítanak „tabunak” a gasztromarketingben.

 

1. A valóság torzítása: soha ne ígérj többet, mint amit a hely valóban nyújt

Az AI lecseréli a szövegírót? Szerinte a válasz...

Korábban már interjúztam a mesterséges intelligenciával. Most viszont arról faggattam, hogy szerinte valóban igaz-e az, hogy hamarosan abszolút nem lesz szükség emberre az íráshoz. Legyen az cikk vagy regény. A válaszai tanulságosak. Íme a változtatás nélkül közölt kérdés-válasz-sorozat.

 

Segíthet neki a gép, de az ember pótolhatatlan

Ahogy egyre fejlettebbé válik a mesterséges intelligencia, sokan felteszik a kérdést: vajon eljön-e az az idő, amikor a social media menedzserekre és szövegírókra már nem lesz szükség? Vagy az emberek megérzik a különbséget, és (vissza)vágynak az emberi hangra a digitális térben? Szakemberek közül is sokan gondolják talán, hogy a gép leváltja az embert ebben a feladatkörben, de az a helyzet, hogy... Figyelj!

 

Mire képes ma az AI?

Pszichológiai trükkök csak profiknak

A jó szöveg nemcsak helyesen megírt, hanem hatásos is. Kíváncsivá tesz, bizalmat épít, vásárlásra ösztönöz, kapcsolatot teremt. De vajon mitől lesz igazán célravezető egy szöveg? A válasz sokszor nemcsak a szavakban, hanem a pszichológiában rejlik. Most megmutatok öt olyan technikát, amit a profi szövegírók is tudatosan alkalmaznak – és amit te is beépíthetsz az írásaidba.

 

1. Figyelemfelkeltés – avagy a belépő a befogadó agyába

10 meggyőző érv, miért ne halogasd a közösségimédia-marketinget!

A közösségi média már rég nem csak a cicás, kutyás, kisgyerkőcös videókról szól. Ma ez az egyik legerősebb eszköz arra, hogy építsd a márkádat, kapcsolatot teremts a közönségeddel, és akár bevételt is generálj. Mégis sokan csak "posztolgatnak", rendszer és stratégia nélkül. Pedig ha rendesen csinálod, megtérül – ráadásul sokszorosan.

 

Íme 10 ok, amiért érdemes belevágnod és komolyan venned a social media marketinget. És hangsúlyozom: el ne hidd, hogy ez csak posztolgatás! ;-)

 

10 titok, amitől a blogcikked tényleg ütős lesz

A blogolás ma már nemcsak hobbi, hanem a személyes márkaépítés, az online jelenlét és az üzleti kommunikáció egyik legerősebb eszköze is. De mitől lesz egy blogcikk igazán ütős? Az alábbi kritériumok nemcsak a figyelem megragadását, hanem az olvasók megtartását és az értékes tartalom átadását is segítik.

 

1. Erős és releváns cím

A cím az első benyomás – ha nem kelti fel az érdeklődést, az olvasó továbbgörget. Egy jó cím:

Címkék

SEO-titkok gasztro módra

Ha te is szeretsz recepteket, gasztrocikkeket írni, fontos tudnod: a legtutibb szöveg sem ér (szinte) semmit, ha nem találják meg. Ebben segít a SEO – magyarul kereső-optimalizálás –, ettől leszel népszerű a Google szemében is...

 

Ha már gasztro, mutatok néhány "alapfűszert", amit kereső-optimalizáláskor használnod kell!

 

1. Kulcsszavak

Jelzők, amiket nem a megfelelő kontextusban használnak

A gasztroírókra olykor jellemző, hogy receptíráskor olyan szavakat használnak, amelyek nem azt jelentik, amire ők valójában gondoltak. A gasztroblogolás nyelve néha becsapós: akadnak szavak, amelyek szépek, divatosak vagy éppen „szakmaiak", de nem mindegy, mikor alkalmazzuk ezeket. Íme néhány példa!

 

1. Gourmetgourmand – ne keverjük!

Így torzíthatja el az étel nevét a fordítás, és veszíthet (vele) a márka

Az éttermi élmény a szavakkal kezdődik: először az étlapot vagy a gasztronómiai termék csomagolását vesszük a kezünkbe. A nyelvezet, az ételnevek, a fogások leírásai mind hozzájárulnak ahhoz, milyen képet alkotnak a vendégek a helyről, egyúttal a gasztronómiai élmény milyenségéről. Ebbe persze az étel is beletartozik. Amikor pedig a vendégek nem magyarok, különösen fontos a kérdés: hogyan tud egy étel neve, leírása és hangulata megmaradni idegen nyelven is, torzulás nélkül persze?

 

Mi történik, ha csak fordítunk?

Így írj, ha fenntartható gasztronómiával foglalkozol!

Minden falat számít

 

Ezt a blogbejegyzést mintaként készítettem környezettudatos gasztrovállalkozóknak. A cél egy barátságos, edukatív, könnyen emészthető szöveg megírása, amely egyben hiteles, és inspiráló is. Ilyen tartalmak segíthetnek a márkaépítésben is.