storytelling

A menüírás pszichológiája – Avagy amire először figyel a vendég

Képzeld el a pillanatot: a vendég leül, kezébe veszi az étlapot, aztán néhány másodperc alatt talán el is dönti, mit fog rendelni. De mit lát meg először? És vajon miért? Figyelj csak, ugyanis ennek köze van a pszichológiához...

 

A szem mozgása: arany háromszög a menülapon

"Az írás esszenciája az együttérzés gyakorlása" (R. F. Kuang)

Engedd meg, hogy bemutatkozzam. Verebélyi Márta vagyok, újságíró, szövegíró, németnyelv-tanár, kommunikációs szakember, az igényes nyelvi megnyilvánulás híve. Ebben a menüpontban azt tudhatod meg, hogy ez mit jelent, egyúttal pedig azt is, hogy számodra miért lehet hasznos.

Pszichológiai trükkök csak profiknak

A jó szöveg nemcsak helyesen megírt, hanem hatásos is. Kíváncsivá tesz, bizalmat épít, vásárlásra ösztönöz, kapcsolatot teremt. De vajon mitől lesz igazán célravezető egy szöveg? A válasz sokszor nemcsak a szavakban, hanem a pszichológiában rejlik. Most megmutatok öt olyan technikát, amit a profi szövegírók is tudatosan alkalmaznak – és amit te is beépíthetsz az írásaidba.

 

1. Figyelemfelkeltés – avagy a belépő a befogadó agyába

Ne árulj, hanem mesélj!

A kézműves gasztrotermékek nemcsak különlegesen finom ízt, hanem igazi élményt is nyújtanak. Egy házi lekvár, egy kovászos kenyér vagy egy saját készítésű méz mögött gyakran ott rejlik egy történet – ezt szeretik a vásárlók megismerni. A storytelling, vagyis a történetmesélés abban segít neked, hogy ne csak eladd a termékeidet, hanem hogy érzelmi kapcsolatot építs ki a vásárlóiddal. Így pedig újra és újra visszatérnek hozzád.

 

De mi is az a storytelling?

"Minek nekünk szövegíró? Megoldjuk mi magunk!"

Csak nem biztos, hogy úgy, ahogyan egy szövegíró tenné. Bár vannak nagyon ügyes gasztrovállalkozók, akik elfogadható szövegeket írnak, de egyáltalán nem garantált, hogy figyelnek olyan részletekre, amelyekre egy szövegíró szakember odafigyel. Arról nem beszélve, hogy a tulajdonosoknak, ügyvezetőknek, pincéreknek, szakácsoknak, recepciósoknak bőven van egyéb (és elég) munkájuk, és az sem feltétlenül fér bele nyolc órába. Na ugye!

 

Ilyen a jó szövegíró

Nagyon sok szövegíró dolgozik a különböző marketingcégeknél, sokan pedig vállalkozóként vagy adószámos magánszemélyként írnak. Sőt még olyanok is vannak, akik újságíróként vállalnak szövegírói munkákat. Milyen a jó szövegíró?

 

Gördülékenyen ír

A jó szövegíró rugalmasan, kreatívan, "ritmusosan" fogalmaz; lendületet, lelkesedést érezni ki a munkáiból. Ügyesen bánik a központozással. Olyan anyagokat ad ki a kezéből, amilyeneket szívesen olvasol el, amilyeneken semmiképp sem szundítasz el.

 

Még a média figyelmét is felhívhatod ezzel az eszközzel

Újságíróként azt gondolom, hogy a kérdések feltétele és megválaszolása jó eszköz lehet arra, hogy bemutasd a vállalkozásodat. Lássuk, miért!

 

Talán azt gondolod, hogy furcsa kitenned a honlapod bemutatkozó szövegei közé egy interjút, de a helyzet az, hogy egy újságíró segíthet abban, hogy olyan kérdéseket tegyen fel, amelyek hozzájárulnak a vállalkozásod történetének széleskörű és egyúttal izgalmas bemutatásához. 

 

Az újságíró szuper közvetítő közeg. 

Virtuális vendégcsalogatók

Egy gasztronómiai vállalkozás marketingelemei közül az informatív és vonzó honlapon túl a második legfontosabb az étlap milyensége. 

 

Az internet világában a vendégek csalogatására az egyik legcélszerűbb, ha a honlapod dizájnban letisztult, attraktív ételfotókkal teli. Ha ez megfogja a látogatót, az első dolog, amire kíváncsi lesz, az természetesen az étlap. 

 

A séf határozza meg, hogy mi szerepeljen azon, viszont nem mindegy, hogyan adod el a menüsort.