
Egy jó étel nemcsak jólesik, hanem mesél is: egy helyről, egy hangulatról, emberekről. Ugyanez igaz a gasztromárkák kommunikációjára is: nem elég jót főzni vagy szépen tálalni – valahogyan meg is kell szólalni. Hangot kell adnod a márkának.
De milyen legyen ez a hang? Komoly vagy közvetlen? Cinkos vagy kifinomult?
A jó márkahang olyan, mint a jól eltalált fűszerezés: nem tolakodó, de érezhető...
Mi az a „márkahang” a gasztronómiában?
A márkahang az a nyelvi stílus és hangulat, ahogyan egy vállalkozás (vagy akár egy gasztroblogger) kommunikál. Ez a hang ölt testet a menüpontokban, a socialmedia-posztokban, a vendégekhez írt üzenetekben, az étlap leírásaiban – mindenhol, ahol szöveg van.
Nem a mit, hanem a hogyan számít.
Egy brownie-t lehet így is leírni:
„Csokoládés finomság, dióval ízesítve.”
És lehet így is:
„Kis, krémesen lágy, dióval töltött csokoládécsoda, ami amilyen kicsi, olyan nagy örömet ad.”
Ugyanaz az étel, ám más a stílus, más a hatás.
Milyen hangon beszélhet egy márka?
Az étterem vagy gasztroprojekt stílusa olyan, mint a séf sapkája: elárulja, ki vagy és mit várhatnak tőled. Íme néhány tipikus, mégis különleges márkahang-típus:
A fine dining eleganciája
Elegáns, visszafogott, gyakran lírai. Szavakban is tálal.
„Tépett kacsamell vörösboros meggyel; ínyenc harmónia.”
A sztorizós street food
Laza, humoros, néha szemtelen. Olyan, mint egy barát, aki nem mellesleg főz is rád.
„Ez a pulled pork nem kérdez, csak egyszerűen levesz a lábadról.”
Báj kávézók módjára
Barátságos, otthonos, tegeződő. Kicsit olyan, mint egy régi napló vagy egy kedves kis post-it a tükörre ragasztva.
„Ráérsz? A sütink is.”
Az örök kedvenc retro
Nosztalgikus, bensőséges, múltidéző.
„Mint amikor vasárnap a nagymamádtól azt tanultad meg, hogyan kell nokedlit szaggatnod.”
A kicsit sem visszafogott grillezős
Karcos, vagány, lendületes. Néha szleng, néha túlzás, de mindig stílusos.
„A steak nálunk most is véresen komoly. ;-)”
Hogyan találod meg a saját hangod?
1. Kezdj azzal, amit csinálsz!
Mit kínálsz? Milyen hangulatú a helyed vagy a platformod? Kinek szól?
2. Koncentrálj a vendégekre!
Képzeld el, hogy egy ember ül veled szemben. Hogy szólítanád meg őt? Tiszteled? Tegezed? Hülyéskedsz vele?
3. Játssz stílusokkal!
Vegyél egy mondatot (pl. „Ma brokkolikrémleves lesz.”) – és írd meg három különböző hangon.
- Laza: „Krémes brokkolileves. Meglepően menő – mindenkinek (ízlik), aki szereti.”
Elegáns: „Selymes brokkolikrémleves pirított mandulával – ilyen az, amikor a zöldségek ünneplőbe öltöznek.”
- Játékos: "Boldog brokkolik levesnek öltöztek ma, s csakis a te kedvedért! ;-)"
4. Nézd meg, mi tetszik az olvasóidnak!
A reakciók sokat mondanak. Egy-egy szöveg alatt elindulhat a kommentcunami – ez már egy jó irányjelző.
A stílus nem kampány, hanem kapocs közted és a vendégeid között
A márkahang nem olyan dolog, amit egyszer megcsinálsz, aztán elfelejted. Ez az, ami minden kommunikációdban visszaköszön. Olyan, mint a só az ételben: ha hiányzik, észreveszik. Ha túl sok, elrontja az élményt.
Légy következetes: a Facebook-poszt, az étlap, a weboldal és a vendégnek írt e-mail ugyanazt a hangot üsse meg!
A gasztronómia nemcsak érzéki élmény, hanem szöveges is. Aki jól ír, az nemcsak körülírja az ételt – hanem felidézi az ízét.
A márkahang ebben a varázslatban segít: lehetőséget ad arra, hogy szavakkal is vendégül lásd az olvasót.
És az a legjobb benne, hogy ez a hang bizony a tiéd!