
Egy gyönyörű ételfotó sokat elmondhat – de még többet árulhat el, ha szöveg is társul mellé. A vizuális tartalom megfogja a szemet, de a szöveg az, ami kapcsolatot teremt: hangulatot ad, történetet mesél, kíváncsivá tesz, sőt akár éhessé is tehet. Egy jó képaláírás vagy posztszöveg pont annyira fontos, mint maga a kép. Ebben a cikkben megmutatom, hogyan írj ételfotókhoz olyan szöveget, amit nem görgetnek tovább.
A jó képaláírás három alappillére
1.Hangulat
A legjobb szövegek nemcsak leírják, mit látunk, hanem megmutatják, milyen érzés volt ott lenni.
Például:
– A tészta még gőzölög, a bort már kitöltöttem. Ilyen nálam egy kedd este.
– A nyár utolsó szedres pohárdesszertje, egészen az utolsó kanálig.
Legyen benne egy kis melegség, egy kis valóság – pont annyi, amitől a kép életre kel.
2. Információ
Mit látunk a képen? Mi benne az izgalmas, különleges, meglepő?
Nem kell recept, de lehet utalás az alapanyagokra, textúrákra, ízekre:
– Polenta pirított kolozsvári szalonnával és hagymával, krémesen lágy tejföllel, a tetején frissen reszelt parmezánnal.
– Gluténmentes gofri – belül puha, kívül ropog!
Az információ segít abban, hogy az olvasó ne csak nézze, hanem meg is értse azt, amit éppen lát.
3. Interakció/kérdés/CTA (cselekvésre ösztönzés)
A közösségi média nem egyirányú, hanem párbeszédes felület. Kérdezz bátran, vond be az olvasót!
– Te hogyan szereted?
– Nálatok mi kerül a vasárnapi asztalra?
– Ti is kipróbálnátok ezt az ízkombinációt?
Egy jól elhelyezett kérdés nemcsak több hozzászólást hoz, hanem személyesebb kapcsolatot is teremt.

Mit írnál ez alá a fotó alá? Gyakorolj! Fotó: Pexels
Stílusok, amik működnek
A képaláírásoknak nem kell mindig ugyanolyannak lenniük. Játékos stílusokat is bevethetsz – hangulattól és márkától függően.
Mesélős
Egy kis történet, ami az ételhez kapcsolódik – gyerekkori emlék, egy utazás íze, vagy csak egy szép este pillanata.
„Ez a kenyér a nagymamám illatát idézi: liszt, tej, és türelem.”
Humoros
Egy csipet önirónia, egy szójáték sokszor aranyat ér.
„Ez a brownie túlélte a fotózást – de már csak egy szelet maradt.”
Érzékletes
Ízek, illatok, állagok – mindaz, amit a fotó nem tud átadni, de a szavak igen.
„Omlós, citromos, és úgy olvad a szádban, mint a nyár emléke.”
Személyes
Ha megmutatsz valamit magadból, az mindig működik.
„Ezt a levest magamnak főztem egy nehéz nap után. Éreztem, hogy erre van szükségem!”
A fotó tehát elad, de a szöveg tesz(i) emlékezetessé.